De gedragscode behandeling letselschade

De Gedragscode Behandeling Letselschade heeft als doel het bevorderen van een transparante en snelle afhandeling van letselschade waarbij het letselschadeslachtoffer centraal staat. In de gedragscode voor letselschade zijn tien gedragsregels en een medische paragraaf opgenomen die een dergelijke afhandeling moeten waarborgen.

De Gedragscode Behandeling Letselschade beschrijft de morele waarden en verantwoordelijkheden die centraal staan in de behandeling
van letselschade en tot welke morele normen zij aanleiding geven. De normen zijn verwoord in 10 gedragsregels voor betrokken partijen. Die 10 gedragsregels vindt u onderaan deze pagina.

Waarom is er een Gedragscode Behandeling Letselschade?

Een ongeval kan een ingrijpende gebeurtenis zijn voor het leven van een slachtoffer. Wanneer de aansprakelijkheid van de veroorzaker is vastgesteld, vergoedt zijn aansprakelijkheidsverzekeraar (meestal) de schade. Voor het bepalen van de vergoeding moet worden bepaald hoe groot de schade van het slachtoffer is. De betrokken partijen bepalen met elkaar de schadevergoeding voor het slachtoffer of komen tot een andere passende oplossing.

De behandeling van letselschade is soms ingewikkeld en neemt veel tijd in beslag. De complexiteit, de lange looptijd van een letselschadezaak, het lichamelijk herstel en de emotionele impact zijn een last voor het slachtoffer. De Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) beschrijft hoe de behandeling van letselschade zo goed mogelijk verloopt met (de belangen van) het slachtoffer voorop.

Toepassing Gedragscode Behandeling Letselschade

Bij de afwikkeling van letselschadeclaims wordt een onderscheid tussen licht en zwaar letsel. Voor licht letsel is de Letselschade Richtlijn Licht letsel het uitgangspunt. De Gedragscode Behandeling Letselschade is van toepassing op zware letselschadeclaims.

Schakel een belangenbehartiger in

Als slachtoffer kan u bij het claimen van letselschade een belangenbehartiger, zoals een letselschade jurist of letselschade advocaat inschakelen. Zij geven u advies, verhalen de opgelopen schade bij de aansprakelijke partij en ontzorgen u gedurende de afwikkeling van de letselschadeclaim.

Wanneer u letselschade hebt opgelopen door de schuld van een ander is het in Nederland zo geregeld dat die persoon of dat bedrijf ook alle kosten van uw juridische bijstand moet betalen. De juridische dienstverlening van uw letselschade jurist of advocaat kost u dan niets.

Contact

U kunt ons telefonisch bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 08:30 en 17.30 uur. Buiten deze tijden kunt u het contactformulier invullen of via de virtuele assistent casus aanmelden.

Tijdens kantooruren binnen een uur een reactie, u heeft direct duidelijkheid. Buiten kantooruren, in het weekend of rondom feestdagen, is dit eerstvolgende werkdag. 

Contactformulier

Call Now Button